Katwijks Museum

Drie instructieve projecten voor scholieren

Inleiding
De projecten zijn geschreven om leerlingen vertrouwd te maken met de cultuur en historie van Katwijk, zoals o.a. in het Katwijks Museum zichtbaar is gemaakt. De projecten zijn bedoeld voor de hoogste klassen van de basisschool en de onderbouwklassen van het voortgezet onderwijs. Ze zijn ze naar believen aanpasbaar aan de specifieke onderwerpen die een school wenst.

U kunt de projecten downloaden als *.doc file.
U kunt tevens twee projecten downloaden als PowerPoint presentatie, namelijk het project Levensboek en het project Touwknoop. Bij deze PowerPoint presentaties horen kleine *.doc files, die aanklikbaar zijn in de PowerPoint.

U kunt hiermee werken in uw eigen klas en in uw eigen tijd. Wilt u het Katwijks Museum bezoeken, maak hiervoor dan een afspraak. De klas kan vervolgens in het museum haar onderzoek doen in het kader van deze projecten.


De drie projecten
1. Het project Touwknoop: leerlingen maken voor het museum een gadget. Dat is een sleutelhanger waaraan een touwknoop zit - een apenvuistje of een allemanseindje. Leerlingen schrijven in de handleiding van het zelfbedachte spel ook een toelichting over de visserij in Katwijk aan Zee. Het museum is een onderzoeksplek daarvoor.
2. Het project Levensboek: leerlingen stellen voor hun opa en/of oma een fotoboek samen. Een deel van het boek gaat over de visserij in Katwijk aan Zee. Informatie hierover is beschikbaar in het museum.
3. Het project Werpspel: leerlingen maken een werpspel, zoals het oud-Hollandse bikkelen. Het spel heeft een relatie met de visserij in Katwijk rond 1900. Daarvoor is een bezoek aan het museum nodig.


Werkwijze
Voorafgaand aan het bezoek van de klas aan het museum kunt u informatie over de geschiedenis van de visserij vinden in de bibliotheek van het museum. U kunt ook vooraf informatie vragen aan de beheerder of een suppoost. Maak hiervoor telefonisch een afspraak.

Samen met de leerlingen bepaalt u welke onderdelen van het project u uit gaat voeren, waarbij u kleine groepjes diverse onderdelen separaat kunt laten uitwerken. De leerlingen kunnen aan de hand van vragen (en onder begeleiding) zelf op onderzoek uit gaan in het museum.

Voor het onderzoek in het museum:
1. maakt u telefonisch een afspraak voor een bezoek vanuit uw school,
2. vermeld u het aantal kinderen,
3. vermeld u om welke groep het gaat,
4. en hoeveel begeleiding er bij zal zijn.
5. de toegang wordt betaald op basis van de cultuurkaart.
6. in het museum is een begeleider aanwezig.

In de klas opent u de presentatie of u print het worddocument dat bij het project hoort, zodat u er met de klas doorheen kunt lopen. U bepaalt zelf hoe gemakkelijk of moeilijk u het maakt, dit met het oog op het niveau van de klas. U bent de drijvende en de trekkende kracht rond dit project.
In de PowerPoint presentaties kan naar diverse sites doorgelinkt worden. U bepaalt zelf welke sites voor uw leerlingen het meest geschikt zijn.
Bijvoorbeeld: voor het maken van de sleutelhangers wordt een aantal sites genoemd die zowel door de leerkracht als door de leerlingen bezocht kunnen worden. Op deze sites is duidelijk terug te vinden hoe de knopen geknoopt behoren te worden.

Belangrijk bij projectmatig werken is het gebruik van de techniek van een plan van aanpak. Daarom zit er ook een formulier bij. U vraagt aan leerlingen om per (deel)opdracht eerst een plan van aanpak te maken. Voor meer informatie zie www.josdekleijn.nl en het boek “Zo leer je nog eens wat”.


Hier kunt u de diverse bestanden downloaden:

Project Touwknoop (doc)

Project Levensboek (doc)

Project Werpspel (doc)

Project Touwknoop (ppt)

Project Levensboek (ppt)


Colofon Jos de Klein: Colofon Jos de Kleijn (doc)

Zoektocht door het museum groep 5


Download hier
Zoektocht door het museum (pdf)